Is het mijn taak om iemand die weerstand vertoont daarop aan te spreken?
En doe ik dat dan in de coachsetting of juist daarbuiten?
Een interessante vraag, deze.
Eentje die ik zo nu en dan krijg van pedagogisch coaches.
Het vertelt veel over hoe weerstand wordt ervaren.
Als iets negatiefs.
Iets dat buiten het ‘echte’ proces omgaat.
Het is echter precies andersom.
Weerstand is een essentieel onderdeel van een goed ontwikkeltraject.
Een signaal dat je op de goede weg zit en de juiste dingen naar boven weet te brengen.
Waardoor er groeipotentie ontstaat.
Tijdens mijn opleiding tot psychosociaal therapeut legde een docent processen vaak uit aan de hand van sagen, mythen en religieuze verhalen. Bovenstaande thema lichtte ze toe aan de hand van een zin uit de Bijbel. Eentje die je in een verbasterde vorm vast wel herkent:
Als je de hand aan de ploeg slaat, kijk dan niet achterom.
Haar uitleg heeft me altijd geïntrigeerd, en ik denk dat ze gelijk heeft.
Dit is wat ze zei:
Wij, als actieve westerlingen, leggen dit als volgt uit:
Zie je wel, niet zeuren en gaan met die banaan!
Huppakee, omkijken kost tijd en heeft geen toegevoegde waarde.
Met als gevolg dat we, ondanks weerstand, door hobbelen richting iets dat voor ons ligt.
Wat toch vaak maar gematigde resultaten geeft.
Een Jood, aldus deze docent (ik dek me even in 😉 ) legt deze zin heel anders uit.
En aangezien deze zin aan de Joodse samenleving gericht was mag je er denk ik van uitgaan dat dit een betere weergave van de betekenis is.
Door die bril kijkend zit er veel meer symboliek in deze opdracht.
Zo staan stenen voor dat wat in het verleden is ontstaan.
Wanneer jij ‘je hand aan de ploeg slaat’.
Of met andere woorden: Gaat voor die rechte lijn op weg naar je doel…
Dan kom je ongetwijfeld stenen en wildgroei tegen.
Zo werkt dat in een akker die je gaat ontginnen.
En zo werkt dat ook in processen.
Dit zijn dingen uit je verleden die ervoor zorgen dat je vastloopt in het nu.
Stopt, of zelfs je ploeg naar de gallemiezen helpt.
Deze dingen zijn niet zo mystiek als ze lijken.
Je hebt het dan bijvoorbeeld over je onbehulpzame aannames.
Patronen die je niet vooruit helpen.
Maar net zo goed de niet ontwikkelde vaardigheden die je wel nodig hebt.
Kortom, dingen die hun oorsprong in het verleden hebben en je nu belemmeren in het maken van een recht-op-je-doel-af lijn.
Door die bril gezien wordt weerstand voor de coach ineens een aantrekkelijk onderdeel van het proces.
Weerstand ontstaat namelijk op het moment dat de ander die stenen voor zich op ziet doemen.
Het ongemak dus, de eigen onkunde of het bewust worden van onwetendheid.
En eerlijk, de meesten hebben helemaal geen zin om te gaan graven en zo’n steen uit de weg te ruimen.
Toch is precies het dealen met die weerstand, het opruimen van die steen, de clou van een proces. Niet die hele akker. Niet ALLES wat anders moet.
Je coacht op dat wat er naar boven komt omdat je een bepaalde kant op beweegt.
Je doel is daarom nooit je doel.
Je stelt een doel uiteraard wel in de richting waarin je wilt ontwikkelen.
Met een resultaat als plaatje van wat je graag wilt zien gebeuren in de toekomst.
Zodat je zeker weet dat het proces ontstaat dat nodig is om bij dat doel te kunnen komen.
Dus…
Weestand?!
Hell, yeah!
Dat wil je zien!
Want precies daar zit de groeipotentie.
Is weerstand altijd leuk?
Nee.
Komt het in onaangename vormen?
Yes!
Is het een cadeautje?
Absoluut!
Het is de sleutel tot verandering en jij krijgt die op een presenteerblaadje.
Wat wil je nog meer als coach?
Kom je weerstand tegen?
Dit is wat je kunt doen:
– Bevraag het.
– Wees nieuwsgierig.
– Wees oordeel-loos.
– Vraag wat het oplevert.
– En hoe tevreden de ander daarmee is.
Heb je de onvrede in beeld?
Vraag dan door of dit is wat de ander wil.
Niet? Wat zou je dan wel willen?
En wat is er nodig om daar te komen.
Et voila!
Het begin van die steen uit het verhaal werken is gemaakt.
En jij bent erbij 😉
Vraag:
Lukt het jou die in het slot te steken en daarmee potentie van de ander te vergroten?
Niet? Dan is een coachtraject Sta sterk in de basis iets voor jou!
Maak hier vrijblijvend een afspraak, dan kijken we of ik iets voor je kan betekenen.